Maandag 7 oktober 2019 is de vernieuwde De Fred officieel heropend. De feestelijke opening werd omlijst met de terugplaatsing van de Indische Tantes en de onthulling van de nieuwe branding van De Fred. De straat heeft een complete facelift ondergaan welke zich kenmerkt door de gele steenkleur, de granietstenen loper en de klassieke lantaarnpalen die speciaal voor de straat zijn ontworpen. Het signature ontwerp is door de ondernemers van De Fred aangedragen en samen met landschapsarchitecten Sant & Co. ontworpen. De heropening werd vandaag gevierd met ondernemers, bewoners, bezoekers en bouwers die gezamenlijk de periode afsloten met het al toeterend rijden in een bus over de vernieuwde Frederik Hendriklaan. Hiermee onthulden zij tevens de nieuwe branding van De Fred welke zichtbaar is op twee HTM-bussen die een jaar lang door de stad gaan rijden.  

 

kick off intro

 

Vandaag is het exact zes jaar geleden dat het typische Indische icoon op De Fred werd geplaatst. Vandaag ter viering van de vernieuwde De Fred keert deze terug naar zijn thuisbasis. Het beeld werd onthuld door Yvonne Keuls, hier samen te zien met wijkbewoner Hanno Jol, voorzitter van BIZ De Fred Yvette Schmale en Frederik Hendrik zelf. Op de achtergrond en hieronder één van de HTM De Fred-bussen.

bus website

Signature ontwerp door ondernemers
Yvette Schmale, voorzitter BIZ De Fred: ‘Drie jaar geleden zijn we gestart met het maken van plannen. We hebben toen het enkel vervangen van een riool en de ontwikkeling van een rotonde weten om te buigen naar een totale herinrichting van het complete winkelgebied. Het ‘signature ontwerp’ is aangedragen door de ondernemers en daarna goed opgepakt door de gemeente. Zo zijn er meer laad- en losplekken wat resulteert in minder dubbel parkeren, zijn er meer fietsparkeer voorzieningen en is het altijd nog iedere dag gratis parkeren tot 13.00 uur (hierna slechts € 1,85/uur).’

De Fred, a street full of treasures
Schmale vervolgt: ‘De ondernemers hebben onwijs hard gewerkt voor een toekomstgericht en onderscheidende nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar dat het de moeite waard is geweest, blijkt wel uit het resultaat. De Fred is altijd nog een van de best bezochte en best presterende winkelgebieden qua bezoekersaantallen en leegstand (minimaal) blijkt uit diverse onderzoeken. En nu met onze nieuwe branding vergezellen we de nieuwe Fred van een nieuwe uitstraling en profilering.’

Over De Fred
De Frederik Hendriklaan, in de volksmond beter bekend als ‘De Fred’, is één van de meest charmante winkelgebieden van Den Haag sinds 1909. Gelegen in de prachtige wijk Statenkwartier vindt men hier bijna een kilometer aan uniek winkelplezier. Met allure, maar zonder poespas. De variatie in het aanbod van de ruim 130 winkels zal je zeker doen verbazen. Vol speciaalzaken die je nergens anders vindt én adresjes voor je dagelijks brood. Voor menig Hagenaar is dit The Place to Be, want dit unieke stukje Den Haag is net even anders dan de rest van de stad. Echt Haags, met een stukje internationaal.

De Fred logo WEBSITE gecropped

De Fred illustraties lang WEBSITE cropped